Thursday, March 18, 2010

MAKAN OH MAKAN


PLANNING
************************
Semalam mak call en Hubby tanya tentang makan yang akan dihidangkan pada hari Sabtu 13.03.2010. memandangkan sehari sebelum majlis tentunya saudara mara akan bertandang dan orang-orang kampung akan datang untuk merebus telur...walaupun telur hanya 100 biji sahaja...hmmm...itupun untuk bunga pahar...tapi aku dah warn en hubby jangan pandai2 nak masak atau buat kecah2 kat rumah...nanti aku yang nak jadi MPSP, MPK, or MBSA...penat tau...adik2ku yang lain almaklumlah...rajin sangat dan aku pun malas nak pok pek pok pek pada hari2 yang baik tu kan..kang habis pahala kebajikan aku...

So makan tu perlu disediakan 2 kali..satu untuk malam...satu untuk tengahari...

Menu tengahari yang dicadangkan dan dimasak di tepi surau-tepi surau yer...not in my house....
1.gulai ikan kering
2.ikan goreng
3.ulam
4.sambal belacan..
5.asam pedas keladi-ini aku yang nak ni...sedapnya..dah orang2 kampung nak menolong kan....tapi taktau ada ker tak keladi memandangkan musim panas sekarang ni...

Menu makan malam-yang ni aku suruh mak upah kak Na sebelah rumah yang paling hujung tu masak kat rumah dia...
1.ayam masak merah
2.jelatah
3.nasi putih

Bila bincang2 bab makan ni..mak bagitau jugak orang-orang kampung tanya dan minta nak tolong pada hari kenduri...Menu tambahan...
1.Teh Tarik-yang ni depa nak buat..
2.Bubur kacang hitam-cousin aku nak buat
3.Cucur udang-goreng panas-panas-dah depa nak tolong kan....
4.Tapai-ibu mertua Kinah buat
5.-Soto-caterer nak bagi FOC...

Makanan2 ni mak suruh label pulak....takpa..satg aku buat la yer..demi ibu terchenta.....so aku sebagai pengarah projek yang tak resign-resign ni...meminta jasa baik dia untuk arrange meja tambahan dengan KRT dalam taman tu...disamping mengambil khemah, buffet set, pinggan mangkuk dan sebagainya...(pujian harus aku berikan kepada pakatan dan penduduk dalam taman tu kerana rajin bertanya-mak aku ni kan orang kuat UMNO taman tu...dia plak rajin jadi mentara dan rajin attend majlis2 dalam taman tu-bila time dia kenduri semua pakai katerer...jadi depa tak syok la kalau tak dapat menolong...)

Wah..dah kena siap meja tambahan ni...aku kata kat mak lagi...kalau macam ni kita buat sure heboh lah mak..kena beli belon banyak-banyak.....satgi orang tanya pulak majlis apa nih...

JADINYA....

gulai ikan kering
ikan kembung bakaq
100 biji pinggan..utk 100 org..katerer siap pesan..jaga baik2 pinggan dia..kalau hilang satu pinggan dia caj rm4

fruit punch...yoyo oo jer..aku rasa mcm ayaq sirap campoq oren ja pun...
tembikai la..apa lagi...
ulam dan sambal belacan
sambal kicap
ikan gelama masam goreng

The food was nice....satu kepala dia caj RM5 jer..siap ngan buah tu...ada extra ikan gelama masam goreng...ulam..sambal belacan...perghh..terangkat...

No comments: