Sunday, November 29, 2009

Majlis Merisik..

Pagi Sabtu..28.11.2009...

Hari ni ambil kesempatan untuk bangun lambat...lagipun overdos ngan ubat batuk...batuk belum hilang dah masuk 2 minggu..penat sungguh..Selepas siap2kan anak2..aku turun untuk sediakan breakfast..sebabnya belah petang nak bersiap ke Muar untuk majlis merisik Iwan, adik en Hubby yang no 3...Tiba2 ternampak bakul baju..baju bertimbun2..mau 2 round aku nak membasuh ni...

Aku cakap ngan En Hubby mohon pengertian..."tolong la basuh jap". Kalau tak lepas balik Muar malam ni la aku basuh..Tiba2 En Hubby cakap..malam ni?esok kan kenduri Rizal...ish...marahnya aku...sebabnya..terus terang la apa rancangannya..jangan la main suka2 hati jer plan...mesti tertanya2 kan?apa maksudnya..maksudnya ..bertolak petang ni ke Muar, tidur di PAgoh dan ke kenduri Rizal..kawan sekampung en Hubby...untuk tidak menegangkan suasana...aku cakap...eh...awak bagitau saya dalam hati ker?aku on mesin basuh...dan terus aku naik atas...iron baju dan siap barang2 nak berkampung di Muar...moral dan kesannya di sini..kalau la aku tak tau perancangan tidur di sana..tentunya aku tak bawa beg baju..kalau takde beg baju maksudnya..takyah mandi takyah tukar baju...so lain kali bincang baik2...apa plannya...tapi bayangkan kalau dalam perjalanan tu...hati sedang kepanasan..sedang menahan marah..sure tak bestkan...

ini aku saja2 ambil untuk menenangkan hatiku...
ini gelagat anak2 ku dalam perjalanan..Dina dengan buku2 latihannya..
Hana...makan..
Minum pulak..

Lepas tu kami main2 pulak..Mainannya..senarai pantang masing2...masa ni la kami meluahkan isi hati masing2..so reda la marah aku...hahaha....aku cakap..lepas ni kita letakkan senarai kat peti ais..senang ingat...

ini adikku yang nak merisik khabar...mak dan makcik bakal pengantin..tepak sireh dan cincin kat tengah2 tu?hai..MIL dengan ad hoc plannya..tak semegah langsung..bila tanya..dah settle...so lepas berbincang..keputusannya..majlis pertunangan akan diadakan lagi 2 minggu..13.12.2009.hantarannya ialah RM8384..ambil sempena tahun kelahiran bakal pengantin..jumlah barang hantaran untuk majlis tu nanti 7 berbalas 9..hantaran pulak..biras2 mau siapkan..hehe

en hubby dan hana...

Lepas merisik..terus ke rumah Pagoh..tidur di sana..anak2 aku main tak ingat dunia..kawan ramai...ye la..adik2 tiri aku ada 9 orang..campur anak pakcik 2 orang..riuh rendah dibuatnya..
ini nenek belah Pagoh
seronok tak terkira dapat makan aiskrim...
Tiha dan DinaHana..syok betul makan aiskrim kan dik...

Bertolak dr Pagoh lepas kenduri Rizal...dlm jam 2pm.sepanjang jalan dr Muar nak ke Tangkak...terdpat gerai2 menjual kupang di kiri kanan jalan..permandangan yang sangat cantik..singgah jugak membeli dlm 3kg..rm10 jer pun tapi memang banyak...heavy traffik bila sampai di seremban..aduhai...apa la masalahnya..sampai di Klang jam 5pm...

perut dah mula lapar...masak jer lah apa yang ada..anak2 ku dah minta kupang..so hanya rebus dan cicah..aku siapkan pulak cucur ikan bilis dan air teh...itu jer lah..ponat sih...bila time baca buku cerita kat Dina dan Hana..mata aku yang terlelap..berapa kali dina kejutkan..last sekali dia pun hilang...

No comments: