Friday, January 14, 2011

Sick Again, again and again


Dear mommies...need your input to share with me..my little one always sick and sick...fever & cough never ending..huhuhu...mummy & daddy's pocket also sick woooooo...

Yesterday my little Hana went to see her doctor, we call uncle Tan......every two months mesti nak jumpa Uncle Tan..so just imagine how much money we spend on her...ini bukan kes berkira ya...tapi itulah...kerap sangat sakitnya...(demam jer pun)..Mamanya pun dengan automatiknya bercuti sakit jugak lah..Tapi kan...pergi kat doc ni..mesti dia bagi gas untuk kes budak2 yang banyak kahak ni...So soalan yang sering aku terima..anak awak ada asma ke?Hmmm...aku bukannya menidakkan dan mengiyakan..memang lah kalau boleh perkataan asma tu nak jer aku buat derk je..Sebab apa yang aku perhatikan..rawatan gas merupakan perkara wajib untuk semua budak kat situ...

Yang nak diceritakan ni...coincidently masa gas treatment tu..ada one chinese guy-Mr Ho with his mother bawa his son untuk injection kat situ...kalau boleh katanya..avoid lah gas treatment ni...so dia recommendkan guna chinese herb...brand eu yee sang...Dia suruh aku pergi cari..Aku ni blur sikit bab2 ni..kadang2 bukannya apa..takut pulak salah beli...So lepas jumpa doc...doc suruh aku tunggu lagi 10 minit, then masuk semula untuk second time gas treatment....dia tengok lepas gas treatment yang pertama..kahak Hana masih tak keluar padahal dada dia dah berbunyi2..

Lepas aku keluar dari bilik doc tu...sekali lagi dia datang jumpa aku...Dia kata nanti dia tolong belikan aku ubat tu...dalam hati..mak aihhh...baiknya lah Mr Ho ni...Masa second time gas treatment..otak aku dah start berfikir2...haish..yang kat sini..aku tak sure dia charge berapa lagi..kang Mr ho ni beli ubat beratus lagi..huh..hmmmm...mcm mana aku nak buat ni...Tah dia baik ni...nak jual apa2 kot...nak jual insurans ke..nak jual apa2 lah...(jahatkan aku??)..clinic assistant tu plak tanya aku...lelaki tadi jual ubat ke?haishhh..ni sorang lagi..tak leh ker bersangka baik pada orang...hahahah

After 2 hours kat klinik...aku pun balik la rumah...lebih kurang jam 7.45pm..Mr Ho telefon nak bagi ubat..Masa tu terus aku tanya berapa harga ubat tu...dia kata tak payahlah..sebab untuk kids..So aku cakap janganlah macam tu sebab dia dah tolong belikan...so dia bagitau..rm10..Aku fikir lagi...patutlah dia taknak amik duit..murah kot...So inilah ubatnya..aku blom cuba pun..terfikir2 macam mana nak bagi makan...


The price is Rm30 for 6 capsule. BTW, Thank you to Mr Ho for your very kind heart.
I will just write what is on the box behind...for more info, could ask the EYS sales people. (EYS = Eu Yan Sang)


Bo Ying Compound is an ancient formula for young children. Traditionally used for phlegm, vomiting, crying at night, fever , cold and cough. The natural herbs in this product are ideal for good health.

Recommended dosage:
Children 1 to 3 years old- One tube of 330g compound per day.
Children 3 to 10 years old - Two tubes of 330g compound per day.
This medicine is to be taken with lukewarm water. If symptoms persist, consult your doctor.

Precautions: Both the nursing mother and young children should avoid fishy, cold and oily food.

Contraindications: This product is not to be taken by infants suffering from G-6-P-D deficiency.

2 comments:

ema said...

kena try ni..

Anonymous said...

pos ni mula dari tahun 2011 sekarang sudah tahun 2013 macamana berkesan tak ubat dari eu yan sang mana tau kalau elok saya pun nak makan.