Showing posts with label Nur Hana Amani. Show all posts
Showing posts with label Nur Hana Amani. Show all posts

Friday, January 14, 2011

Sick Again, again and again


Dear mommies...need your input to share with me..my little one always sick and sick...fever & cough never ending..huhuhu...mummy & daddy's pocket also sick woooooo...

Yesterday my little Hana went to see her doctor, we call uncle Tan......every two months mesti nak jumpa Uncle Tan..so just imagine how much money we spend on her...ini bukan kes berkira ya...tapi itulah...kerap sangat sakitnya...(demam jer pun)..Mamanya pun dengan automatiknya bercuti sakit jugak lah..Tapi kan...pergi kat doc ni..mesti dia bagi gas untuk kes budak2 yang banyak kahak ni...So soalan yang sering aku terima..anak awak ada asma ke?Hmmm...aku bukannya menidakkan dan mengiyakan..memang lah kalau boleh perkataan asma tu nak jer aku buat derk je..Sebab apa yang aku perhatikan..rawatan gas merupakan perkara wajib untuk semua budak kat situ...

Yang nak diceritakan ni...coincidently masa gas treatment tu..ada one chinese guy-Mr Ho with his mother bawa his son untuk injection kat situ...kalau boleh katanya..avoid lah gas treatment ni...so dia recommendkan guna chinese herb...brand eu yee sang...Dia suruh aku pergi cari..Aku ni blur sikit bab2 ni..kadang2 bukannya apa..takut pulak salah beli...So lepas jumpa doc...doc suruh aku tunggu lagi 10 minit, then masuk semula untuk second time gas treatment....dia tengok lepas gas treatment yang pertama..kahak Hana masih tak keluar padahal dada dia dah berbunyi2..

Lepas aku keluar dari bilik doc tu...sekali lagi dia datang jumpa aku...Dia kata nanti dia tolong belikan aku ubat tu...dalam hati..mak aihhh...baiknya lah Mr Ho ni...Masa second time gas treatment..otak aku dah start berfikir2...haish..yang kat sini..aku tak sure dia charge berapa lagi..kang Mr ho ni beli ubat beratus lagi..huh..hmmmm...mcm mana aku nak buat ni...Tah dia baik ni...nak jual apa2 kot...nak jual insurans ke..nak jual apa2 lah...(jahatkan aku??)..clinic assistant tu plak tanya aku...lelaki tadi jual ubat ke?haishhh..ni sorang lagi..tak leh ker bersangka baik pada orang...hahahah

After 2 hours kat klinik...aku pun balik la rumah...lebih kurang jam 7.45pm..Mr Ho telefon nak bagi ubat..Masa tu terus aku tanya berapa harga ubat tu...dia kata tak payahlah..sebab untuk kids..So aku cakap janganlah macam tu sebab dia dah tolong belikan...so dia bagitau..rm10..Aku fikir lagi...patutlah dia taknak amik duit..murah kot...So inilah ubatnya..aku blom cuba pun..terfikir2 macam mana nak bagi makan...


The price is Rm30 for 6 capsule. BTW, Thank you to Mr Ho for your very kind heart.
I will just write what is on the box behind...for more info, could ask the EYS sales people. (EYS = Eu Yan Sang)


Bo Ying Compound is an ancient formula for young children. Traditionally used for phlegm, vomiting, crying at night, fever , cold and cough. The natural herbs in this product are ideal for good health.

Recommended dosage:
Children 1 to 3 years old- One tube of 330g compound per day.
Children 3 to 10 years old - Two tubes of 330g compound per day.
This medicine is to be taken with lukewarm water. If symptoms persist, consult your doctor.

Precautions: Both the nursing mother and young children should avoid fishy, cold and oily food.

Contraindications: This product is not to be taken by infants suffering from G-6-P-D deficiency.

Tuesday, December 28, 2010

G.E.D.I.K

Hana : Gedik!!!berjalan laju menonong ngan beg tarik sambil muncung mulut....

Aku : Gedik!!!OMG terdiam aku seketika...Terpinga-pinga buat seketika.Lalu aku memandang my eldest girl dan bertanya..What she said just now?Gedik!!!What?Gedik!!.

Sigh!!My youngest said Gedik!!Paham ker apa yang dia cuba cakap tu??Apsal lah perkataan tu boleh keluar...Punca tu sebab time nak pilih baju sekolah kakak...dia sibuk tarik beg sekolah...so aku cakap...jap..mama pilihkan baju kakak dulu....


Tuesday, December 21, 2010

Shhhhhhhhh...Mak datang-rumah kasi kemas.........

Dah lama mak tak jalan2 kat rumah anak kesayangan ni. Jadi hari ni anak menantu dan cucu semua dok tunggu2 maktok sampai..Semalam budak dua orang tu sibuk berkemas..Silap haribulan la gambaq depa tak sempat snap...

Adeh..apa dah jadi???semua barang disumbatnya dalam wardrope.pagi ni bukak lemari..nampak 2 kotak besaq dalam tu...alahai hana dan dina ni...

Sunday, December 19, 2010

Happy Birthday Hana Amani

Last week si kecikku dah berumur 3 tahun..Kejap ja masa berlalu.Hingga saat ini, masih segar bugar ingatanku saat berada dalam labour room..sat ja dah 3 tahun berlalu. Mula-mula ingat taknak celebrate. Yelah bulan ni bukan main cair duit, poket asyik tiris ja.. Tapi memandangkan cik abang dah sound aku mendiskriminasikan anak....terpaksa lah aku merajin2kan diri menggoogle apa yang patut.

Hari Khamis sebelum menjelangnya hari jadi adik, si kakak minta aku belikan barangan untuk si adik kononnya kesiankan adik kalau tak beli. Alih2 dia yang lebih muncung sebab tak dapat barang. Haish...penat wooo dengan si kakak ni.

Malam 17/12/2010 tu pulak aku dah belikan small cake pada si princess (ingat takder celebration).Walaupun hari jadi adik..si kakak mana boleh ada kurangnya.Dua kek untuk adik, dua untuk kakak. Balik tu..sementara tunggu papa balik, tiup la lilin tu sampai pendek..Aku la menjadi tukang bakar lilin.

18/12/2010 pulak, darling aku tu cakap nak buat majlis kecil-kecilan..kita tanya apa menu..sibuk jer dia main game...Hangin la satu badan. Ingatkan malas la nak campur kan...Biar lah nak buat apa pun. Tengahari tu dia cakap nak buat BBQ..abis balik tu sapa yang kena..Aku jugak...Tapi (konon2nya la kan...), ini majlis terakhir yang buat kat rumah aku..Manakan tidak..penat la sorang2 buat keja...Dari A sampai Z, aku kena uruskan..Nak masak nak apa tu macam ok jer..tapi preparation dan finishing tu yang tak tahan..Kalau ada assistant takpa la jugak.. So my darling...nanti kita buat majlis kat restoren ka kat hotel je lah ye...i dah tua la..penat!!!

Gambar2 sekitar majlis..nanti lah upload..


Monday, June 7, 2010

Cuti Sekolah ni pergi mana?Nak gi muzium?mesti taknak kan?

Muzium?Mesti tak best kan?Saper lah nak pergi muzium sekarang ni ...Kalau orang2 besar tak nak pergi..budak2 apatah lagi..Tapi atas sedikit kesedaran..aku dan En Hubby bawa anak2 ke Muzium Sultan Abdul Aziz Shah di Klang 2 minggu lepas..

Bila sebut jer muzium..anak2 tak membantah..sebabnya mereka tak tahu pun apa makna muzium tu..Apa yang nak aku syer kat sini..Muzium tu sangat cantik..dalam muzium tu sejuk sangat..best2..tapi malangnya masa kami sampai tu..hanya ada sebuah kereta yang aku rasa itu mungkin kereta staff kat situ...tak ramai yang pergi melawat..Macam ada sedikit kekesalan di situ..

Pada firasat aku..muzium tu mungkin kurang promosi..sampaikan ada yang tak tahu kewujudannya...sepatutnya ada langkah2 yang diambil untuk menggalakkan orang melawat tempat tu...Apa2 pun kita layan jelah gambar2 kat bawah ni...ada yang menarik lagi tapi tak sempat snap sebab dah kena tegur ngan pengawal...hehe

Dalam muzium ni semua cerita mengenai Almarhum Sultan Abdul Aziz Shah..ayahanda kepada Sultan Selangor sekarang..bila lihat vcd yang mengandungi titah baginda..bagaimana baginda bercerita..ralit dibuatnya...Sultan yang berjiwa rakyat..sultan yang pernah makan dan tanam sendiri ubi kayu..terasa2 kita yang berada di zaman tu..




Perbara Diraja yg digunakan untuk majlis2 keagamaan

Di bahagian ini menceritakan sejarah kesultanan Melayu...
Peti muzik
teropong
papa tengah buat penerangan pada Dina


koleksi songket





gambar ni semua Dina yg snap..koleksi kamera almarhum..

Almarhum mmg minat fotografi







gambar ni haruslah ada kan....bergambar di luar muzium di tgh terik mentari..apa daa melawat muzium jam 12pm...





Friday, May 28, 2010

Shhhhhh...PhotoShoot in progress!!

Selepas menonton wayang...ada pulak sesi fotografi..tapi kali ni handle by this group...wanna see???Jom la...

Lokasi : Rumah Opah Teh

Photografer : Emil & Hana

Model : Hana & Dina

Solekan : Tiada..


tengah setting baik punya...

model terlampau...tapi masalahnya cameragirl and boy..tengah fokus arah lain

ACTION!!!










SHREK..LAYANNNNNNN

Semalam cuti sempena HAri Wesak..pagi2 dah prepare mee kari dan jagung rebus untuk tuan2 puteri..selepas makan..baru puteri2 tu mandi...dah mandi pulak..si kecik sibuk suruh ikat rambut, nak pakai hair clip dan pakai stokin...

Papa : adik nak pergi mana pakai cantik2 ni?

Adik : Nak pergi shop...sambil bawa "handbag" dia..

Bila adik dah pakai cantik..kakak pun nak jugak...padahal hari ni takder plan nak pergi mana2 pun...

Papa : Ok..adik siap yer..Lepas papa balik sembahyang Jumaat kita pergi tengok wayang..

Adik : Ayang?ok pa...(ayang tu adik refer pada sembahyang)..Pelat betul bahasa dia...

Sampai jer kat kaunter tiket...mak aii..ramainya orang..jenuh la nak beratur pun..Sambil jaga tuan2 puteri..aku apa lagi...panggil jer model tak berbayar aku tu..tapi model sorang lagi..takutttttttt.


ini bukan shrek la..hehe

gerunnya adik...


Sementara menunggu masa tayangan..kami isi perut dulu kat Papa John pizza..sedap woo..

About Shrek?best oo cerita dia...tapi si kecik tu tertidur lepas makan Pop Corn..sekejap dia berdiri tengok orang itu orang ni...sekejap dia tanya maktok..cicik..debab dan makngah dia..aduyai...



Sayang..tutup la kedai tu...sekarang dah 12.30pm...

Aku : Sayang mama...sekarang dah 12.30pm tau..mama dah takleh buka mata...tutuplah kedai tu sayang...

DIna : Mama...customer Dina ramai lagi tu...tengok tu...

Aku : Hmm.....

ramainyer customer dia...

tersengih lagi jam 12.30 pm..agak2 nyer kul berapa dia nak tiddur ni....

Piece!!!1 finger only??Setia dengan Mickey Mouse from head to toe...
She's wearing the cap by herself!!


sibuk sedia hidangan utk customer

malam ni takder kelawar a.k.a CICIK(ratu tidur lambat) sebagai teman...

Lepas main kat sini...depa sambung main kat bilik tidur pulak...entah la pukul berapa dua beradik ni tidur...sedar2 dah ada kat sebelah...



Finally-Zoo Negara Episod Akhir...

Akhirnya selesai juga kisah Zoo Negara ni..ye lah..bukan senang nak tawaf Zoo yang besar tu..penat betul...dan macam2 kerenah budak2 berdua ni...Nak mandi dalam kolam Sea Lion..meniarap..terlentang..terbaring..merajuk semuanya ada...Semuanya dah ok bila dapat bawa balik souvenir yang best dari Zoo untuk dipelihara dan dibelai2 kat rumah pulak..

Kita saksikan ye gelagat anak2 bila depa happy....

*





*




*




*




*



muka tak best lagi..sbb blom dpt hadiah



lari2 lagi kat luar ni...dah bosan tunggu papa ke toilet...


tu dia...3 ekoq dia bawa balik..senyum meleret la....nak bagi makan apa la agaknya tu...





Wednesday, May 26, 2010

MENJELANG ePISOD aKHIR dI zOO nEGARA


Sedar tak sedar..dah nak sampai episod akhir entry pasal Zoo ni...Ini sebagai tatapan anak-anakku yang gemarkan binatang..Sebelum balik kami mengambil kesempatan untuk melihat show di Zoo Negara..Ada 2 masa ditetapkan iaitu jam 11.30 pagi dan 3.00 petang...

Sementara menunggu..macam2 gelagat anak2 dapat dilihat...Hana Amani sampai dah buka baju...alasannya?nak mandi kat kolam tu...aduh...penat memujuk tu...kakak pulak sedari tadi asyik buat perangai...sat depa baring kat kerusi ..jalan sana jalan sini...aku dah memang terjelepuk keletihan...dah tau pergi tempat macam ni..pakai lagi kasut tinggi...kan sendiri yang susah...

Tengah memberi arahan pada Seal

Menenangkan Seal yang asyik bertepuk tangan

Eksen betul Seal ni...hehe



DAH TUKAR KERETA BARU....jgn jeles....

Dok tak duduk aku dah tukar kereta baru...kali ni en hubby sediakan dengan driver sekali..takderlah aku nak susah2 ulang amik anak kat rumah inlaw lagi..thanks dear....kali ni pilihan en hubby kepada ku ialah TOYOTA...




JENG-JENG-JENG


*











*







*

kan dah ckp Toyota tu...

driver aku...

adik : aper?kona kanan..
kakak : bukan kanan..terus jer...


BIRDS CORNER.


ENtry pasal Zoo jer dah berlambak...saja aku splitkan supaya tak la panjang berjela entry2 aku tu..dan lebih fokus..kalau tidak boring jugak kan...jenuh pulak nak scroll

Walaupun pada hari tersebut kami menaiki tramp tapi bila nak tengok binatang2 kat situ dengan lebih dekat..terpaksa lah turun dan berjalan dari satu tempat ke satu tempat..Salah satu tempatnyer kat sini...


adik aku = CICIK
takut yer sayang?
wah..ni mmg candid ni....boleh buat iklan gigi...
Si merah...
patutla tak ramai kat si merah ni...garang..sib baik tak dipatuknyer si kakak...